Litwa

WILNO 2009 – Dzień 5.

Niedziela, 3 maja 2009 · Komentarze(13)
ZAKOLE NIEMNA I POŻEGNANIE Z LITWĄ

Poranek w lesie jest bardzo przyjemny i ciepły.
Ptaki sobie ćwierkają dookoła a my z zadowoleniem wcinamy śniadanie.
Słońce poprzedniego dnia mocno nas przepiekło i wszystko wskazuje na to, że dzień piąty będzie również upalny – to cieszy. :)
Choć Wielbłądas (Krzysztof) przez początkowe kilometry jedzie w długim rękawku żeby nie przypiec sobie rąk jeszcze bardziej.

Po drodze do Birsztan odwiedzamy kościołek w miejscowości Jieznas.
Same Birsztany, które są jednym z największych litewskich uzdrowisk bardzo nam się spodobały. Jest to niezwykle zadbana mieścinka.
Dla nas była ciekawa również dlatego, że z birsztańskiej Góry Witolda roztacza się zapierający dech w piersiach widok na zakole Niemna.
Spędziliśmy tam długą chwilę odpoczywając pod drzewkiem na brzegu rzeki. :)

Zaraz za Birsztanami zatrzymaliśmy się na krótką chwilę w Prenach. Tam też jest ładny widok na Niemen. Oprócz tego można podziwiać pomnik wielkiego woja Kiejstuta. :)
Po tym czekało nas 45 kilometrów jazdy do Mariampola. Tam posililiśmy się ciepłym kurczakiem podziwiając przy okazji popisy pań, które parkowały swoje auta pod kościołem. :D
Oprócz tych „atrakcji” obejrzeliśmy sobie tam trzy kościoły i cerkiew.

Zostały nam już do przejechania ostatnie kilometry na Litwie. Zanim opuściliśmy ten piękny kraj zajrzeliśmy jeszcze do Kalwarii.
Do Polski wjechaliśmy już gdy zapadł zmrok. Noc jednak była bardzo jasna.
Od granicy do Suwałk, skąd rano mieliśmy pociąg do Wrocławia, dzieliło nas jedynie 30 kilometrów. Dobrze, że droga krajowa w tym miejscu ma szerokie pobocze, bo ruch tirów przy granicy był olbrzymi.

Postanowiliśmy rozbić namioty przed Suwałkami, tak by rano sobie bez problemu zdążyć na pociąg. Tak też zrobiliśmy.
Początkowo był problem ze znalezieniem odpowiedniej miejscówki ale ostatecznie spaliśmy w bardzo sympatycznym miejscu na wzgórzu, pośród małych drzew iglastych.

Dzień, tak jak poprzednie cztery był bardzo udany.
Wszyscy uśmiechnięci i zadowoleni – o to właśnie chodzi.

W tym dniu odkryliśmy, że litewskie kobiety też mają olbrzymie problemy z parkowaniem aut. ;)

Jieznas (okolice) -> Birštonas (Brisztany) -> Prienai (Preny) -> Marijampolė (Mariampol) -> Kalvarija (Kalwaria) -> Podwojponie/PL -> Szypliszki -> Osinki (k. Suwałk)

ZDJĘCIA Z DNIA PIĄTEGO

Droga do Mariampola z Birsztan © Mlynarz

Mariampol - cerkiew © Mlynarz

WILNO 2009 – Dzień 4.

Sobota, 2 maja 2009 · Komentarze(5)
NIECZYNNY PROM I LITEWSKIE SZUTRY

Rano jest zimno. Ale mija godzina i już ciśniemy w krótkich rękawkach, bo... znów świeci słońce. :)
W kierniowskim sklepie robimy zakupy na śniadanie, a następnie jedziemy podziwiać rezerwat historyczno-archeologiczny i kościół. Niewątpliwie jest to jedno z tych miejsc, które warto odwiedzić będąc na Litwie.

Dzień się zaczął się bardzo dobrze. Jedzie się również świetnie.
Mijamy Musniki i dojeżdżamy do Czabiszek, gdzie chcemy się przeprawić na drugą stronę rzeki Wilia. Nie możemy znaleźć mostu, nie możemy znaleźć drogi...
Pytam miejscowych rolników o przeprawę przez rzekę. Mówią, że mostu nigdzie w pobliżu nie ma i nie było. Jest tylko prom ale... nieczynny.
Niestety. Tego przewidzieć nie mogliśmy. Zaczynają się schody, musimy wracać do Kierniowa i jechać dalej, by przeprawić się na drugą stronę Wilii. Zrobiliśmy na darmo 50 km.
No cóż nie ma się co załamywać. Próbujemy mimo to zrealizować plan dnia. Jak się okazało parę godzin później, niestety nie udało się i musieliśmy zmodyfikować nasze plany. Przez to nie odwiedzamy Kowna, ani też Rumszyszek, w których znajduje się bardzo ciekawy skansen. Czas niestety uciekał nieubłaganie, pojawiało się coraz większe zmęczenie, a dobijały nas szutrowe drogi w okolicy autostrady prowadzącej do Kowna.
Wspólnie podjęliśmy decyzję, że tego dnia kierujemy się do Birsztan.
Kowno odwiedzimy kiedy indziej. :)

I tak też minął ten dzień. Było sporo jazdy i podziwiania Litwy z perspektywy rowerowego siodełka. Były też dwa bardzo przyjemne postoje, jeden na wzgórzu z pięknym widokiem na Wilię, gdzie wypiliśmy sobie kawkę i zimne piwko, a drugi w knajpce przy autostradzie, gdzie Matysas zamówił nam smakowite pyrogasy. :D

Późnym wieczorem rozbiliśmy się w lesie 15 kilometrów od Birsztan.
Mimo wszystko byliśmy i jesteśmy zadowoleni z tego dnia.
Szkoda, że prom w Czabiszkach nie kursował, bo zepsuło nam to cały plan dnia – widać tak miało być. :)
A dzień i tak był dla nas udany!

Tego dnia odkryliśmy, że mapy czasem kłamią oraz że pyrogas to nie pierogi. ;)

Kernavė (Kierniów) -> Musniki -> Čiobiškis (Czabiszki)-> Musniki -> Kernavė -> Vievis -> Karkučiai -> Liutonys -> Žiežmariai (Żyżmory) -> Kruonis -> Jieznas (okolice)

ZDJĘCIA Z DNIA CZWARTEGO:

Asiczka była bardzo dzielna na szutrach © Mlynarz

Mknący Anioł :D © Mlynarz

Ku słońcu! © Mlynarz

Też próbowałem walczyć z szutrową tarką ale średnio mi to wychodziło :D © Mlynarz

Gdy wykończy cię litewski szuter... :D © Mlynarz

Krzysztof spalił gumę i przyjechała straż na bulajach :D © Mlynarz

FOTY MATYSA Z TEGO SAMEGO DNIA:
Matys na szczycie ;) © Mlynarz

Niektórzy podczas jazdy się nudzili :D © Mlynarz

Piwo się kończy... ;) © Mlynarz

Co mi więcej potrzeba?! :) © Mlynarz

Uśmiech na, który leciały wszystkie Litwinki (od 70 roku życia wzwyż) ;P © Mlynarz

Wielbłądas z kolejną porcją wody :) © Mlynarz

Po wyczerpującej jeździe... © Mlynarz

Szuter - kolejne starcie ;) © Mlynarz

Drogi szutrowe śnią mi się po nocach do dziś. :D © Mlynarz

Krzychu chciał wracać autobusem :D © Mlynarz

Przed siebie © Mlynarz

WILNO 2009 – Dzień 3.

Piątek, 1 maja 2009 · Komentarze(7)
WILNO!

Noc była wietrzna. Rano jednak znów wita nas słońce. :)
Udajemy się do Lendwarowa, robimy zakupy i wcinamy porządne śniadanie popijając je kawą.
Lendwarów jest bardzo ciekawą miejscowością, nam spodobał się bardzo tamtejszy pałac Tyszkiewiczów i jego otoczenie.

Wreszcie też zbliżamy się do Wilna! Na to właśnie czekaliśmy.
Wiemy, że nie mamy zbyt wiele czasu na zwiedzanie tego cudownego miasta ale chcemy zobaczyć kilka miejsc, które nas bardzo interesują.
Na pierwszy ogień idzie słynna wieża telewizyjna, wjeżdżamy na jej górę, by podziwiać panoramę Wilna.
Nie możemy odpuścić wileńskiej starówki, a także Góry Giedymina z zamkiem i wieżą.
Wspinamy się również na Wzgórze Trzykrzyskie.
Odwiedzamy wileńską katedrę, przejeżdżamy obok licznych, pięknych kościółków, cerkwi i meczetów.
Byliśmy też na cmentarzu na Rossie, gdzie znajduje się serce Józefa Piłsudskiego i i urocze Wzgórze Literatów.
Ale to co nas ciekawiło najbardziej to miejsca związane z Adamem Mickiewiczem, a więc Uniwersytet Wileński, pomnik Mickiewicza i dom, w którym mieszkał podczas studiów.
Dopełnieniem tego wszystkiego był widok Ostrej Bramy! :)
Wizyta w Wilnie zrobiła na mnie kolosalne wrażenie. Będę musiał kiedyś tam wrócić, bo jeden dzień to stanowczo za mało na to, by móc zwiedzić stolicę Litwy.

Miłym akcentem dnia był moment, w którym zaczepił nas starszy pan, jak się okazało żołnierz AK, a spotkanie to miało miejsce przy grobie J. Piłsudskiego.

Na pewno też będę pamiętać... pyszne bliny, które zjedliśmy sobie na ulicy Pilies. :)

Po godzinie osiemnastej musimy jednak opuszczać Wilno, bo następnego dnia chcemy dotrzeć do Kowna.
Wyjazd z Wilna jest trochę dla nas uciążliwy, bo poruszamy się drogą trzypasmową.
Z żalem żegnamy to piękne miasto i jedziemy dalej.
Przez Sudervė, gdzie jest osobliwy kościół w kształcie rotundy, oraz Dukszty docieramy do Kierniowa, miejscowości która była pierwszą stolicą Państwa Litewskiego.
Jest ciemno i nic nie widać, a wiemy że miejsce jest warte zobaczenia za dnia (w końcu znajduje się na liście UNESCO :D ) dlatego też zatrzymujemy się na noc w Kierniowie, by rano nacieszyć oczy tutejszymi widokami. :)

Tego dnia odkryliśmy, że Krzysztof jest Wielbłądasem. ;)
Pije tyle wody, co reszta ekipy do kupy wzięta. :D
Poza tym gustuje w browarasach i już o 7 rano pyta się, kiedy jedziemy do sklepu... żeby kupić browarasa. :)

Lentvaris (Lendwarów - okolice) -> Grigiškės -> Vilnius (Wilno) -> Sudervė -> Dūkstoš (Dukszty) -> Kernavė (Kierniów)

MASA ZDJĘĆ Z DNIA TRZECIEGO:

Przy Ostrej Bramie © Mlynarz

Wilno - kościół św. Kazimierza © Mlynarz

Piękno wileńskiej architektury nie zna granic © Mlynarz

Grób matki Józefa Piłsudskiego, gdzie pochowane jest również jego serce © Mlynarz

Cmentarz na Rossie © Mlynarz

Cmentarz na Rossie ma swój niepowtarzalny urok © Mlynarz

Górka Literatów na wileńskim cmentarzu na Rossie © Mlynarz

Z rowerem?! :D © Mlynarz

Pamiątkowa fotka z cmentarza na Rossie © Mlynarz

Kościół św. Piotra i Pawła w Wilnie © Mlynarz

Kościół w kształcie rotundy w miejscowości Suderve © Mlynarz

Kolacja :) © Mlynarz

I NA DOKŁDKĘ, DLA WYTRWAŁYCH, TROCHĘ ZDJĘĆ Z APARATU MATYSA :)

W Lendwarowie © Mlynarz

Soup of the day... Krzsiowi chyba nie smakuje. :D © Mlynarz

Ostra Brama © Mlynarz

WILNO 2009 – Dzień 2.

Czwartek, 30 kwietnia 2009 · Komentarze(8)
ZAMEK W TROKACH I WALKA Z WIATREM

Poranek jest bardzo przyjemny. Długo nie chcemy opuszczać naszego „obozowiska”. :)
Robimy sobie też małą sesję zdjęciową na polanie.
W końcu wsiadamy na rowery.
Pierwsze na trasie są Rejże, gdzie znajduje się drewniany meczet tatarski, a także ukryty w lesie cmentarz – również tatarski. ;)

Dziś pogoda również jest słoneczna. Jedzie się bardzo przyjemnie ale do czasu...
Zrywa się silny wiatr, z którym walczymy do końca dnia – daje się on nam bardzo we znaki.
Na szczęście kilometry mimo wszystko połyka się całkiem nieźle, bo po drodze mijamy wiele ciekawych miejsc, a co najważniejsze, na całej trasie towarzyszą nam cudowne krajobrazy.
Mimo wiatru wszystkim chce się bardzo jechać i humory nawet na chwilę nas nie opuszczają (no może na szutrowym odcinku do Stokliszek pada dużo przekleństw ale kto jechał po litewskim szutrze z obładowanymi sakwami ten wie, jaka to katorga :D ).

We wspomnianych Stokliszkach odwiedzamy wytwórnię słynnego litewskiego miodu. „Vilnius’, który spróbowałem z Asią jest pyszny, chłopaki zaserwowali sobie nieco mocniejszy „miodas”. ;)

Sporo czasu tego dnia spędziliśmy w Wysokim Dworzem gdzie szukaliśmy Dębu Mickiewicza, a także sobie odpoczywaliśmy w miejscowym parku. Odwiedziliśmy również położoną na północ od Wysokiego Dworu „Velnio Duobe” – największy litewski wąwóz mający 45 metrów głębokości (tzw. „Czarcia Jama”/”Diabelski Dół”).

Przy końcowej fazie zachodu słońca docieramy do Troków. Jechaliśmy tam przez Siemieliszki.
Trocki zamek, wybudowany na wyspie jest jedną z piękniejszych budowli, jakie w życiu widziałem – to miejsce robi niesamowite wrażenie. My mieliśmy okazję podziwiać ten zamek również w wieczornej scenerii.
W tym miejscu też jemy ciepły posiłek. Matys z Krzychem zachwycają się „zupą dnia’, Asia i ja wybieramy kibiny – kolejną, doskonałą potrawę litewską. :)
Po posiłku i wyjściu na zewnątrz restauracji okazuje się, że zrobiło się bardzo zimno – trzeba ubrać się w ciepłe gatki. Krzysio bardzo ładnie wyglądał przy restauracyjnych drzwiach stojąc w bokserkach. :D
Jak zauważył: „to jest striptiz dla ubogich”. :)

Zajeżdżamy jeszcze do Starych Troków, miejscowości w której urodził się kamrat naszego Władysława Jagiełły, słynny książę litewski Witold. Niestety mało tam widzimy, bo jest już ciemno – szkoda.
Tego wieczoru odkrywamy kolejną ciekawą rzecz związaną z Litwą, a mianowicie, że... tamtejszy czas jest przesunięty o godzinę do przodu w stosunku do polskiego. ;)

Rozbijamy się na łące kilometr przed Lendwarowem.

Raižiai (Rejże - okolice) -> Butrimonys -> Stakliškės (Stokliszki) -> Aukštadvaris (Wysoki Dwór) -> Semeliškės (Siemieliszki) -> Trakai (Troki) -> Senieji Trakai (Stare Troki) -> Lentvaris (Lendwarów - okolice)

ZDJĘCIA:

W bramie trockiego zamku © Mlynarz

Aniołek z Matysem przy trockim zamku © Mlynarz

WILNO 2009 – Dzień 1.

Środa, 29 kwietnia 2009 · Komentarze(5)
LITEWSKA PRZYGODA SIĘ ZACZYNA!

Godzina 13:20. Dojeżdżamy już niemal pustym pociągiem na sam koniec Polski. Jesteśmy w Trakiszkach przy granicy z Litwą.
Zaczynamy jazdę po zupełnie nieznanych nam ziemiach – jest bosko!

Słońce na niebie – ciepło.
Dookoła piękne widoki, pola, lasy i liczne jeziorka.

Po 15 kilometrach wjeżdżamy do Litwy w miejscowości Galiniai i od razu trafiamy na szuter. Na szczęście jazda po nim nie trwa długo.

Wszyscy są podekscytowani. :)

W Łozdziejach zatrzymujemy się na posiłek wymieniając wcześniej w banku pieniądze na lity litewskie.
Chłopaki wcinają kotletasy, a my z Aniołkiem zajadamy się litewskimi cepelinami – pychota!
Do tego zimne piwko i pyszna zakąska w postaci podsmażanego na czosnku chleba (tzw. kepta duonas) – żyć nie umierać. :D
Miejscowi bywalcy knajpki są nami dość mocno zainteresowani i całkiem sympatyczni. :)
Po obejrzeniu miejscowego kościoła ruszamy dalej.

Kolejne na trasie są Metele i Simno z pięknymi kościółkami.
Jadąc zahaczamy też u wielkie jezioro Duś.
Już wieczorem dojeżdżamy do Olity, gdzie robimy zakupy i podziwiamy tamtejszą architekturę oraz przekraczamy Niemno.
Jedziemy jeszcze kilka kilometrów pod osłoną nocy. W końcu zatrzymujemy się nieopodal miejscowości Rejże.
Rozbijamy się na pagórkowatej polance. Zanim poszliśmy spać zrobiliśmy sobie ognisko, przy którym zajadaliśmy się pysznymi kiełbaskami.
Dochodzimy też do wniosku, że czeskie piwo jest przereklamowane. Litewskie smakuje nam o wiele bardziej. :)

Trakiszki/PL -> Galiniai/LT -> Lazdijai (Łozdzieje) -> Meteliai -> Metyletė (Metele) -> Simnas (Simno) -> Alytus (Olita) -> Raižiai (Rejże - okolice)

FOTKI Z PIERWSZEGO DNIA

Krzysztof w natarciu! © Mlynarz

Svyturys... © Mlynarz

Simnas - kościelna ściana © Mlynarz

Na Litwie zdarzają się i takie ścieżki rowerowe - ta prowadzi do Olity © Mlynarz